onsdag, januari 23, 2013

LCHF tips på mitt vis

Jag började min LCHF resa för 1 år sedan, nästan exakt.
Jag vaknade en söndagsmorgon med insikten, nu får det fan vara nog!
Upp och handlade LCHF varor och slängde ut allt annat.
Jag har gått ner 19 kg sen dess. Då ska tilläggas att jag fuskat en del senaste 6 månaderna. 
Inte ofta och inte mycket.
 Jag började med att äta mer fett, vilket inte var något problem eftersom jag älskar det.
Tog bort potatis, ris, pasta, socker och allt annat skit. Åt grönsaker istället.
Ska man börja med detta så starta ordentligt på en gång.
Ni kommer säkert trilla dit med fusk efter kanske någon månad.
Jag gjorde ett medvetet fusk efter 1 månad, sen fick det vara nog i 6 månader, fram till sommaren.
LCHF är enkelt, men det gäller att vara mycket strikt i början, inga sötningsmedel i onödan då det tar bort ketosen. Viktnedgången! När man kommit till vikten man trivs i kan man lägga till sötningsmedel.
 Ingen frukt, man kan tillägga lite bär i youghurten eller smoothien.

   
      Till frukost åt jag rysk yoghurt med vispad grädde i och ett ägg.
Jag stod mig nästan hela dagen då.
Man kan också äta fin crisp ca 2 skivor om dagen med pålägg på.
Finns också nu LCHF klubben som gör eget bröd m.m bara att skicka efter.
Annars har jag ätit vanlig mat men tagit bort kolhydraterna.
Jag har inte ätit en enda makaron eller ris sen jag började, jag saknar det inte!

  
Man behöver aldrig gå hungrig, till mellanmål om man behöver så ta en ölkorv, ostbitar, skinka m.m. Man ska ju egentligen inte bli hungrig på en gång för då har man ätit för lite fett.
Det bästa med LCHF är att är man strikt så går man ner i vikt på en gång.
Innan jag började med detta så hade jag följt Katrin Zytomierska ett tag och fick då kött på benen.  
Sen följde jag kostdoktorn som ger otroligt bra tips.

     
Jag har hört av många att det är farligt m.m. Men jag mår prima inget har hänt än så jag kommer att fortsätta livet ut.
Bli inte rädd om ni känner er trötta ett tag, trött i kroppen, det är kroppen som tar kål på lagrade kolhydraterna.
Det går över olika snabbt, för mig tog det 1 vecka sen var jag piggare än någonsin.
Att träna med detta är bland det bästa. Ät mycket protein det hjälper i träningen
Jag har aldrig längre mjölksyra!
Ni vet, fettet är inte farligt om vi inte äter det tillsammans med socker och mjöl.
Jag ska berätta vad kroppen gjorde efter jul när jag hade ätit allt det och sedan skulle träna.
Det tar jag i ett annat inlägg.
Har ni frågor, ställ dem gärna till mig, eller läs på Kostdoktorn om ni undrar något.
Vill ni ha recept på smoothien här, säg till då :)

Hoppas det ska hjälpa er lite, jag skulle kunna skriva en roman om LCHF.
       Lycka till, och ta er modet av börja men man måste ha ett jävlar annama.
Kram

Inga kommentarer: